THRSDAY July 3, 2008 (foodconsumer.org) -- Drinking a few
cups of green tea a day may keep heart disease away, a Greek study suggests.
The study showed green tea relaxes arteries and improves
blood flow, said Charalambos Vlachopoulos, coauthor and a cardiologist at the
Athens Medical School in Greece.
The findings were published in the European Journal of
Cardiovascular Prevention and Rehabilitation.
Early studies have linked green tea to reduced risk of a
range of cancers and other health benefits.
Evidence has also merged suggesting that drinking black tea
also benefit cardiovascular health.
But researchers said green tea beats black tea when it comes
to their cardiovascular benefits because the former contains higher amounts of
beneficial compounds called flavonoids.
Flavonoids are a group of different phytochemicals and some
are also found in cocoa, tomatoes and grapes.
For the current study, the researcher assigned 14 healthy
volunteers either green tea, diluted caffeine or hot water. And they tested the
function of endothelial cells lining the circulatory system.
They found within as short as 30 minutes of drinking green
tea the function of these cells, which help relax arteries and make it easy for
the blood to flow, was improved.
Drinking green tea is not as common as drinking black tea in
the West where more people die each year from heart disease.
The observed effect was a short-term impact. But Reuters
cites Vlachopolous as saying that not-yet-published studies indicate the
benefit is long lasting.
Disclaimer: What's published on this website should be considered opinions of respective writers only and foodconsumer.org which has no political agenda nor commercial ambition may or may not endorse any opinion of any writer. No accuracy is guaranteed although writers are doing their best to provide accurate information only.
The information on this website should not be construed as medical advice and should not be used to replace professional services provided by qualified or licensed health care workers. The site serves only as a platform for writers and readers to share knowledge, experience, and information from the scientific community, organizations, government agencies and individuals.
Foodconsumer.org encourages readers who have had medical conditions to consult with licensed health care providers - conventional and or alternative medical practitioners.